Nuo ovat Raamatun viimeiset sanat.
Ensimmäisen seurakunnan toivotus tervehdittäessä:
kun moni oli vainottu uskonsa vuoksi, allapäin ja ahdistunut.
Maranatha!
Kun vaikeudet tuntuvat ylivoimaisilta;
Maranatha!
Herramme tulee, eikä Hän viivy.
Maranatha!
Se on meillekin rohkaisu ja lohtu, apu, kun arjen paineet kasaantuvat.
Kun talous horjuu ja terveys pettää.
Maailma ympärillämme kuohuu ja murenee.
Vain hetki enää, ja Herramme saapuu!
Ei ole mitään syytä etteikö näin tapahtuisi.
Uskokaamme Raamatuun. Jumalan Sanaan.
Hän pitää lupauksensa.
Maranatha!
Alusta loppuun Hän on sama!
Raamattu alkaa (hebrealainen Raamattu) sanalla Bereshit,
(Lainaukset Ulla Rautiaiselta):
Bereshit
Missä kohdassa Raamattua eka kertaa kerrotaan Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta?
Vastaus: Raamatun ensimmäisessä sanassa.
Genesis (Ensimmäinen Mooseksen kirja) alkaa sanalla ”alussa”,
hepreaksi bereshit, בְּרֵאשִׁית
Siinä se kerrotaan.
Vanhimmassa muinaishepreassa jokaisella kirjaimella on äänteellisen merkityksen lisäksi kuvallinen merkitys. Kirjaimet ovat siis kuvia, jotka ovat symboleita määritellyille asioille.
Huom. Hepreaa luetaan oikealta vasemmalle.
Eka kirjain on beit, tarkoittaa huonetta, telttaa, majaa.
Toka kirjain on resh, kuva on ihmisen pää ja tarkoittaa korkea-arvoista henkilöä.
Tähän asti: juuri tässä alussa luotavassa huoneessa eli maailmassa,
majailee korkea-arvoinen henkilö.
Kuka tämä henkilö on?
Yhdistetään nämä kaksi kirjainta omaksi sanaksi – saadaan בְּרֵ”bar”, poika.
Kenen poika?
Kolmas kirjain on alef, joka esittää härän päätä ja symboloi vahvinta johtajaa, ja myös Jumalaa.
Nyt on siis saatu Jumalan Poika.
Neljäs kirjain on shin, joka nykymuodossa esittää kolmeliekkistä tulta, ollen Jumalan symboli, koska shin kirjain aloittaa Shaddai-sanan, se on yksi Jumalan nimistä.
Se Jumala, joka esiintyy palavassa pensaassa, johtaa erämaavaellusta tulenpatsaassa, ja antaa lakeja tulena palavalla vuorella. Ja on kolme persoonaa yhdessä.
Mitä tälle Jumalan Pojalle tapahtuu?
Vielä shin -kirjaimesta.
Muinaishepreassa se esittää hampaita ja tarkoittaa puremista, murtamista ja tuhoamista.
Sitten viides kirjain joka on jud. Se on käsi, työ ja tehtävä.
Kuudes on tav, joka on risti, tarkoittaa merkkiä ja liittoa.
Luetaan näin: Luodussa huoneessa, eli maailmassa majailee kolmiyhteisen Jumalan Poika, joka ensin näyttäytyy tulen keskellä, mutta sitten murretaan/tuhotaan ja se teko tehdään ristillä joka on merkki liitosta.
Tämä siis kerrotaan Raamatun ensimmäisessä sanassa: bereshit, alussa.
Tässä alkuperäisen kirjoittajan liittämä kuva, osana asian selitystä.
Aloitin sanalla Maranatha: Herramme tulee.
Tämä sama Herra, joka oli alussa, on viimeisenä seisova multien päällä.
Tämä sama Jeesus, jonka tunnemme Sielujemme Vapahtajana, ja Hyvänä Paimenenena jne.
Hän saapuu noutamaan meidät kotiin, Herran luo. Meidät, jotka uskon kautta, kaikista kansoista, olemme siirtyneet Jumalan omistukseen, odottamaan huutoa: Herramme saapuu!
Hän saapuu, eikä viivy!
(Olen paljon viimeisen vuoden aikana kunnellut miestä Nimeltä Amir Tsarfati, hän on messiaaninen juutalainen, jolla on You tubella jne, paljon saarnoja, ja tietoa siitä missä mennään nyt Israelissa.
Länsimainen media ei ole ihan tasapuolista uutisoinnissaan valitettavasti.
Hänen myötään myös jälleen kerran Hebrean kielen kuvainnollinenkin merkitys on palautunut mieleeni.
Saarnoissaan hän puhuu paljon Jeesuksen paluusta ja ylöstempauksesta. Puhumansa englannin kieli on selkeää ja sitä on helppo kuunnella. Tämmöinen mainos 🙂 hups.
………………
Maailma ympärillämme valmistautuu tulevaan, valhepelastajan saapumiseen.
Kaikki yhä vain pimenee, ja muuttuu sekavammaksi.
Me saamme nostaa katsemme ja kiinnittää sen edellä juoksijaamme Jeesukseen.
Nyt jos koskaan: Hebr 12: 1-3
1. Koska meillä on ympärillämme näin suuri todistajien pilvi, pankaamme mekin pois kaikki, mikä painaa, ja synti, joka niin helposti kietoo. Juoskaamme kestävinä kilpailussa, joka on edessämme, 2. katse kiinnitettynä uskon alkajaan ja täydelliseksi tekijään, Jeesukseen, joka edessään olevan ilon vuoksi kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istuu nyt Jumalan valtaistuimen oikealla puolella. 3. Ajatelkaa häntä, joka niin paljon kesti syntisten vastustusta itseään kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi rohkeuttanne.
Hän pelastaa meidät tulevasta vihan ajasta, rauhan valtakuntaansa.
Saamme luottaa; Hän on sen liiton takuu ja sinetti; jonka Hän on kanssamme alussa tehnyt.
Ilmestyskirja 22: Jae 21: Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa.
Maranatha!
T suvi
Viimeisimmät kommentit